FAQ

Veelgestelde vragen betreffende media en ICT

Media & ICT – FAQ

Google Meet

Mijn camera / microfoon doet het niet

Wanneer je met Google Chrome of Mozilla Firefox online deelneemt aan een Meet, wordt er gevraagd om je camera en microfoon toegang te geven. Dit moet je toestaan.

Meer info over problemen met camera- of geluidinstellingen, kan je hier vinden: https://support.google.com/meet/answer/7380413?hl=nl

Microfoon of camera geblokkeerd in Google Chrome

We hebben gemerkt dat sommige laptops de microfoon of camera blokkeren bij gebruik van Google Meet in de browser Google Chrome. Er wordt door Chrome ook niet gevraagd om toelating om beiden te gebruiken. In dit geval is het meestal een oplossing om over te schakelen naar Mozilla Firefox als browser. In veel gevallen werkt Google Meet dan wel met camera en/of microfoon.

Mozilla Firefox kan je hier downloaden: https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/ 

Meet werkt niet in Internet Explorer of Microsoft Edge

Meet is een product van Google en werkt het beste met de browser Google Chrome. Je kan ook Mozilla Firefox gebruiken. In Microsoft Edge  werkt Meet helaas niet. Bij Internet Explorer kan je een aanvullende plugin downloaden.

Mijn microfoon werkt maar mijn camera niet

Controleer eerst of je laptop over een camera beschikt. Meestal zit die bovenaan in het midden van je scherm. Is er geen camera, dan is er wel bijna altijd een microfoon aanwezig. In dat geval kan je zonder problemen deelnemen aan een Meet, maar kunnen de andere deelnemers jou alleen niet zien.  Er verschijnt dan een bolletje op een zwart scherm met hierin de eerste letter van je naam.

 

 

Internet

Ik kan geen verbinding maken met internet

Controleer de instellingen in de rechter benedenhoek door op het wifi-icoontje te klikken:
– Wi-Fi moet AAN staan
– Vliegtuigstand UIT

Daarna krijg je een lijst te zien van alle beschikbare draadloze netwerken. Hieruit maak je je keuze en geef je het paswoord / code in.
Lukt het niet om instellingen aan te passen, of krijg je geen lijst met beschikbare netwerken te zien, controleer dan of er aan de zijkant van je laptop nergens een schuivertje zit om wifi aan- of uit te schakelen. Het kan gebeuren dat hier (per ongeluk) tegen geduwd wordt, waardoor je je verbinding verliest.

Sommige websites geven de foutmelding: Verbinding is niet privé

Deze foutmelding kan veel verschillende oorzaken hebben, maar vaak heeft dit te maken met datum en tijd.  Sommige laptops hebben een verouderde batterij, waardoor deze snel leeg geraakt. Is de batterij helemaal leeg, dan kan het zijn dat de datum van je computer ineens op 1 januari 1980 staat. In dit geval krijg je een “verbinding is niet privé” foutmelding.

Dit kan je oplossen door datum en tijd te corrigeren.
Meer uitleg over de foutmelding vind je op deze website:  https://kinsta.com/nl/blog/je-verbinding-is-niet-prive/